Tvättguide
Hur tvättar man bilen på bästa sätt?
1
Avfettning
- Kallavfettning
- Flygrostlösare
- Alkalisk avfettning
- Snow foam
2
Schamponering
- Neutralt schampo
- Keramiskt schampo
3
skydd
- Spraylackskydd
- Aquapel
4
Avtorkning
- Torkduk
Vi brukar rekommendera att man börjar med däcken och fälgarna eftersom att man inte vill riskera att skvätta upp ny smuts på en ren lack.
En flygrostlösare löser, som sitt namn avslöjar, flygrost. detta är små järnpartiklar som fastnat på bilens lack eller fälgar och kommer i de allra flesta fallen från bilens bromsar. När järnpartiklarna kommer i kontakt med vatten rostar dem och blir en liten gul fläck. Det är viktigt att tvätta bort detta i god tid innan den lilla fläcken blir en större rostskada.
Spraya på medlet på både fälg och lack, vänta medan medlet verkar, gärna så länge som möjligt utan att det torkar in. Medlet skiftar färg till lila när det kommer i kontakt med rostpartiklar och är sedan klart att spolas av. Vi rekommenderar även att spraya på lite alkalisk avfettning på fälgarna när flygrostlösaren har verkat en stund då denna löser upp all organisk smuts som sitter på fälgarna. Glöm inte bort att hjälpa till mekaniskt med en fälgborste eller pensel för att lösgöra hårt sittande smuts!
Alkalisk avfettning löser alltså organisk smuts som fågelspill, lera, insekter, mögel, alger och så vidare. På sommaren går det åt mycket av denna avfettningen. Som tur är så går den att blanda ut med vatten, vilket även rekommenderas av oss då den är otroligt starkt koncentrerad. Vid max utspädning av vår alkaliska avfettning så får ni hela 25 liter färdigutblandad avfettning!
Den alkaliska avfettningen ska sprayas över hela bilen och sedan spolas av. Det går att ersätta den alkaliska avfettningen med vårt snow foam för att snabbare och roligare täcka bilen med skum. Är bilen väldigt nedsmutsad rekommenderar vi dock den vanliga alkaliska eller varför inte blanda i den tillsammans med snow foamen i skumlansen för att få extra krut i skummet!
Låt avfettningen verka i cirka 5-10 minuter, men låt den inte torka in på lacken.
De allra flesta kallavfettningar fungerar inte på blöta ytor och ska därför appliceras på torr bil. Vår kallavfettning däremot är speciellt framtagen för att fungera även på blöta ytor vilket underlättar ens arbete. Man skulle därför kunna köra kallavfettningen i steg tre efter att man har spolat av bilen med alkalisk avfettning. Genom att göra detta kan du spara pengar då kan "punkt-spruta" på just de ställena där du ser att det finns kvar till exempel asfaltsfläckar, bränslefläckar eller annan oljebaserad smuts.
På vintern rekommenderar vi dock att ni kör kallavfettningen som första steg då bilen är full av vägsalt. Här är det inte värt att "punkt-spruta" då ni förmodligen kommer att behöva spraya över i princip hela nedre delen av bilen i vilket fall.
Låt kallavfettningen verka i minst 5-10 minuter, men låt den inte torka in.
När alla avfettningsstegen är avklarade kan ni gå över till att schamponera bilen. Vi säljer två olika schampon, där ni själva kan välja vilket som passar er bäst just den tvätten.
Vårt neutrala schampo innehåller inget vax eller andra tillsatser, men erbjuder en grym rengöringsförmåga. Det skummar otroligt bra och går självklart även bra att köra i foam lancen.
Vårt keramiska schampo är, precis som det låter, ett schampo med keramiska egenskaper. Det ger en grym vattenavrinning och skyddande yta på lacken samtidigt som ni får en bra glans. Jag vill lova att det är ett av de bästa keramiska schampona på marknaden. Testa själva!
Tänk på att om ni väljer det keramiska schampot, var extra noga i avfettningsstegen för att vara säkra på att ni får bort all hårt sittande smuts.
Efter schamponering kan det vara en bra idé att skydda lacken. Om ni har valt att använda ett schampo med skyddande egenskaper, som vårt keramiska schampo, då kan det bli lite overkill att även köra på ett spraylackskydd. Men om ni enbart har använt vårt neutrala schampo då är det ett väldigt bra val skydda din bil med vårt keramiska spraylackskydd.
Väldigt enkel och snabb att använda. Dessutom otroligt dryg och kommer räcka er i otroligt många tvättar. Duscha bara på 1-2 dusch per panel medans bilen fortfarande är våt och spola sedan av noga med högtryckstvätten. Det är viktigt att ni använder just högtryckstvätt här för att riktigt sprida ut medlet över hela lacken.
Spraylackskyddet går även att applicera på en torr yta och du får minst lika bra resultat, om inte något bättre. Torka bilen riktigt torr och spraya ett par dusch i en ren och torr mikrofiberduk för att sedan köra över en panel i taget. Vänd sedan på duken och buffa av resterna av medlet så att du får en blänkande yta. Klart!
Glöm inte att torka av bilen noga efter tvätten! Det är jätteviktigt för att förhindra att ni får vattenfläckar. Vattenfläckarna kommer från att vatten torkar på lacken, och vattnet innehåller kalk. Detta är framförallt viktigt om du har en mörkare lack eftersom fläckarna kommer synas mycket tydligare.
Använd en bra torkduk, gärna två beroende på storlek och kvalité för att kunna torka torr hela bilen.
Tänk på att mikrofiberdukar håller i princip hur länge som helst om du följer våra tvättråd som står under varje produkt.